Handige regels

Paragraaf voortgang:
  • Als een product meer dan vijf ingrediënten heeft is het waarschijnlijk bewerkt en dus vermijden;
  • Kijk op het etiket van een product bij de voedingswaarde: meer dan 5 koolhydraten per 100 gram dan vermijden;
  • Koop bij zuivel de volle producten in plaats van de magere producten;
  • Koop in de supermarkt zoveel mogelijk producten aan de buiten randen en vermijd de middenrijen (aan de buitenkant liggen meestal de verse en onbewerkte producten en in de middenrijen liggen de bewerkte producten);
  • Geen pakjes en zakjes
  • Wil je weten hoeveel koolhydraten of eiwitten er in verse producten zitten (waarbij dit dus niet op de verpakking staat omdat ze niet zijn verpakt): zoek het product op (Voor het bepalen van het aantal koolhydraten van een product: https://www.voedingswaardetabel.nl/
  • Pak je weegschaal uit de kast (of haal er eentje in huis) en begin thuis met afwegen van je maaltijden. Doe dit per ingrediënt. Zo krijg je meer zicht op hoeveelheden en maak je gemakkelijker inschatting van de koolhydraten op je bord.
  • Meet je bloedsuiker regelmatig op een dag om te kijken wat bepaalde voeding doet met je bloedsuiker. De FreeStyle Libre kan hierbij behulpzaam zijn omdat deze een 24 uurs curve weergeeft.
  • Gebruik de eetmeter om in te voeren wat je op een dag eet zodat je inzicht krijgt in de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten die je op een dag eet.
  • De grote supermarkten hebben een eigen app waarop je thuis (voordat je boodschappen gaat doen) al kun kijken naar de ingrediënten en voedingswaarde. Maak een boodschappenlijstje op basis van deze informatie;
  • Kijk iedere week wat de supermarkt in de aanbieding heeft op het gebied van gezonde voeding en koop dus wat in de aanbieding is. Als er ongebrande noten, zaden, pitten, gezonde oliën in de aanbieding zijn kun je hiervan iets meer kopen omdat deze houdbaar zijn.