Macronutriënten

Paragraaf voortgang:

Om te begrijpen wat een koolhydraatarm voedingspatroon inhoudt en waarom het helpt bij DM type 2, gaan we eerst kort uitleggen wat het verschil is tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit zijn de macronutriënten in voeding. In module Voedingsleer in een notendop vind je uitgebreide informatie hierover. Nu gaan we deze informatie kort herhalen.

Voeding bevat 3 soorten macronutriënten, namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten. Jouw lichaam heeft alle macronutriënten nodig.

De meeste producten bestaan uit een combinatie van koolhydraten en/of eiwitten en/of vetten.

Koolhydraten:

  • gebruikt je lichaam als brandstof en zijn onder te verdelen in:
    • Enkelvoudige koolhydraten (ook wel ‘snelle koolhydraten’):
      • worden snel als glucose in je bloed opgenomen
      • zitten in bakkersproducten, snoep, suiker
    • Complexe koolhydraten (ook wel ‘langzame koolhydraten’)
      • worden langzaam als glucose in je bloed opgenomen
      • zitten in groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten

Eiwitten:

  • gebruikt je lichaam als bouwstof en brandstof
  • worden ook wel proteïnen genoemd
  • bestaan uit ‘kleinere brokjes’ die we aminozuren noemen
    • de meeste aminozuren kan je lichaam zelf maken, een aantal krijg je via voeding binnen;
    • je lichaam maakt van deze aminozuren zelf eiwitten die nodig zijn in je lichaam (bijv.  voor weefsels, organen en hormonen).
    • Zitten in dierlijke producten (vlees, vis, gevogelte, ei, zuivel).
    • Plantaardige eiwitten zitten in noten, paddenstoelen, peulvruchten en graanproducten.

Vetten

  • gebruikt je lichaam als bouwstof en brandstof en zijn onder te verdelen in:
    • verzadigde vetten:
      • zitten vooral in dierlijke producten:
      • verzadigd vet uit zuivel is niet schadelijk voor je gezondheid
      • verzadigd vet uit vlees kan schadelijk zijn voor de gezondheid
      • zijn hard bij kamertemperatuur
    • onverzadigde vetten:
      • hebben meestal positieve invloed op gezondheid
      • omega 3: zitten in o.a. vis, lijnzaad, noten.
      • omega 6: in plantaardige olie zoals maisolie, zonnebloemolie, sesamolie
      • omega 9: maakt het lichaam ook zelf. Zit o.a. in olijfolie
  • je lichaam heeft zowel verzadigde als onverzadigde vetten nodig

Transvetten:

  • natuurlijke transvetten: zitten in kleine hoeveelheden in vet van herkauwers en zijn niet schadelijk voor de gezondheid
  • chemische transvetten: ontstaan door het harden van plantaardige olie. Ze zijn zeer slecht voor de gezondheid. Zitten vooral in bakkersproducten.