Wat eet je wel?

Paragraaf voortgang:

Koolhydraten:

In een koolhydraatarm voedingspatroon eet je minder koolhydraten. Je eet maximaal 100 gram koolhydraten per dag. Het gaat hierbij om de zogenaamde complexe- of ‘langzame’ koolhydraten.

Welke soort voeding met koolhydraten eet je wel?

  • Groente: het eten van groenten en is erg belangrijk, omdat het je lichaam voorziet van veel onmisbare voedingstoffen, zoals vitamines, mineralen, antioxidanten, vezels. Houd bij het eten van groente rekening met het volgende:
    • Eet minimaal 400 gram groente per dag
    • Varieer met verschillende groenten omdat iedere groente weer andere nuttige stoffen bevat
    • Alle groente die boven de grond groeit bevat meestal minder koolhydraten dan groente die onder de grond groeit.
  • Fruit: ook voor fruit geldt dat het je lichaam voorziet van veel onmisbare voedingsstoffen. Maar er zitten ook veel suikers in fruit, waardoor het aan is te raden om beperkt fruit te eten. Hou bij het eten van fruit rekening met het volgende:
    • Eet het fruit en niet de geperste sappen of smoothies. In geperste sappen ontbreken vaak de vezels waardoor het zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuiker en een smoothie wordt gedronken. Het kauwen op eten is belangrijk omdat op die manier de suikerpiek minder hoog wordt.
    • Kies voor fruit met weinig koolhydraten. Er een groot verschil in het aantal koolhydraten bij fruit. Rood en blauw fruit bevat meestal de minste koolhydraten (bessen, bramen, aardbeien).

Eiwitten:

Eiwitten zijn belangrijk als bouwstof, maar worden ook als brandstof gebruikt als dat nodig is.

Eiwitten die passen in een koolhydraatarm voedingspatroon zijn:

  • dierlijke eiwitten, deze zitten in vlees, vis, kaas, eieren, zuivel. Dierlijke eiwitten worden over het algemeen als de beste eiwitten gezien, omdat ze alle aminozuren (alle ‘legoblokjes’) bevatten
  • plantaardige eiwitten, deze zitten in noten, paddenstoelen, peulvruchten. Let op: peulvruchten bevatten ook veel koolhydraten en eet je daarom met mate.

De algehele stelregel is dat iedereen 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht (uitgaande van een gezond gewicht) binnen moet krijgen per dag. Echter, als je minder koolhydraten gaat eten, eet je wat meer eiwitten (en vet) per dag.

Vetten

Het lichaam heeft zowel verzadigde als onverzadigde vetten nodig. Verzadigde vetten en onverzadigde vetten zijn gezond mits ze niet zijn bewerkt.

  • Gezonde onverzadigde vetten zitten in vis, lijnzaad, noten, avocado, olijfolie
  • Gezonde verzadigde vetten zitten in zuivel, kokosnoot (kokosolie, kokosmelk). Verzadigd vet uit vlees eet je met mate.
  • Bak en braad in olijfolie, kokosvet of roomboter